Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

26. října 2009

Pickup (1951)

Pickup
1951, USA, 78 min.

Na přelomu 40. a 50. let obcházel Hugo Haas americká studia s právy na zfilmování (alespoň v ČSR) ceněného románu krajana Josefa Kopty Hlídač č. 47. Nikomu se však do riskantního projektu nechtělo, a tak se Haas rozhodl film natočit ve vlastní produkci. Za skromných podmínek (rozpočet asi 85 000 dolarů a desetidenní natáčecí plán) tak vznikl snímek Pickup, Haasův americký režijní debut, kterým odstartoval celou šňůru podobně laděných noirových melodramat.

Na rozdíl od dřívější verze od Josefa Rovenského (1937) a pozdější adaptace Filipa Renče (2008) Haas zasadil příběh do Spojených států (sám hraje titulní postavu českého emigranta Jana Horáka, železničního hlídače) a zřetelně se inspiroval vlnou amerických filmů noir - například snímkem Pošťák vždycky zvoní dvakrát (1946), jehož fabuli Pickup částečně kopíruje. Spřízněnost najdeme i v pojetí hlavní ženské postavy: už první fetišistický záběr na Bettyiny dlouhé nohy dává vzpomenout na představení hrdinky Garnettovy noirové klasiky v podání Lany Turner. Betty (Beverly Michaels) je typickou femme fatale, která si pro peníze bere stárnoucího muže, zatímco fyzicky prahne po jeho mladším a pohlednějším kolegovi. Zhoubnost takového milostného trojúhelníku je však nakonec zlehčena závěrem, v němž se oba muži usmiřují a Betty odchází zpět do města (pravděpodobně pokračovat v lovu na muže). Nařknutí z misogynie (viz poslední záběr, z něhož explicitně vyplývá, že pes je "lepší" než žena) by se tvůrci nemohli divit...


Navzdory skromným natáčecím podmínkám se Haas v několika scénách projevuje jako zručný režisér - především v momentech, kdy chytrou prací se zvukovou stopou navozuje subjektivní pocity hlavního hrdiny, který přišel o sluch. Často dokonce umí omezení využít ve svůj prospěch - hloubkové kompozice (které při natáčení šetří čas)  nikdy nepůsobí samoúčelně či náhodně,  naopak výborně zesilují napěti mezi trojicí hlavních protagonistů. Snímek se nakonec dočkal slušného úspěchu - zakoupila jej distribuční větev společnosti Columbia a Haas si vydělal dost peněz na to, aby ve své dráze solitérského režiséra-producenta-herce mohl pokračovat.

Režie: Hugo Haas
Produkce: Hugo Haas, Leon Chooluck (Hugo Haas Productions, Forum Productions)
Scénář: Arnold Phillips, Hugo Haas; podle předlohy Josefa Kopty
Kamera: Paul Ivano
Hudba: Harold Byrns
Střih: W.L. Bagier
Výprava: Rudi Feld
Hrají: Hugo Haas, Beverly Michaels, Allan Nixon, Howland Chamberlain, Jo-Carroll Dennison a další

Distribuce: Columbia Pictures
Premiéra: 24. července 1951

Odkazy

1 komentář: