Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

20. dubna 2012

The Turning Point (1952)

The Turning Point 
USA, 1952, 85 min.

Idealistický státní zástupce John Conroy (Edmond O'Brien) je postaven před nelehký úkol: má dostat před soud zločinecký syndikát vedený Neilem Eichelbergerem (Ed Begley). Netuší však, že na Eichelbergerově výplatní pásce je vedle řady vlivných představitelů města i jeho vlastní otec, policejní důstojník Matt Conroy (Tom Tully). Do případu se zapojí i odhodlaný reportér Jerry McKibbon (William Holden), přesvědčený, že John proti bezskrupulózním zločincům nemá šanci.

Snímek studia Paramount byl natočen podle námětu Horace McCoye, jenž byl sám inspirován skutečnými výslechy tzv. Kefauverovy komise. Ta v letech 1950 a 1951 vyšetřovala působení zločineckých organizací po celých Spojených státech amerických (jeden z jejích případů se stal inspirací pro Karlsonův film Tight Spot, o němž jsme psali nedávno). The Turning Point tak těží z reálného základu, jenž snímku přidává na naléhavosti a relevanci, která dobře souzní s atmosférou počátku 50. let (chaos, paranoia, korupce, selhání veřejných institucí). 


Jméno režiséra Williama Dieterleho může hodně napovědět, co od filmu očekávat. Tvůrce narozený v Německu vždy upřednostňoval sílu idejí a propracovaných dialogů před čistě vizuálními výboji (viz jeho ceněná biografická dramata ze 30. let). The Turning Point tak funguje jako exposé společenských nešvarů a jednotlivé postavy v příběhu spíše zastupují určité principy a stanoviska. Tomu odpovídá i naše pozice coby diváků - do vyprávění jsme zapojeni spíše intelektuálně než emocionálně (s čímž souzní i absence silné romantické linie a závěrečného happyendu). Z čistě obrazových kvalit zaujme snad jen využití losangeleských lokalit (Angel's Flight vedoucí na Bunker Hill a olympijský stadion, známý jako Los Angeles Memorial Coliseum) a závěrečná sekvence odehrávající se v boxerském ringu. 

Z hvězdného obsazení je třeba vypíchnout Eda Begleyho, který přesvědčivě ztvárnil hlavního zlosyna Neila Eichelbergera. Begleymu se daří postihnout všechny nuance gangstera, jenž veškerou energii směřuje k tomu, aby navenek působil jako respektovaný obchodník, který přece nedělá nic špatného. Zajímavou postavou je i Matt Conroy coby zkorumpovaný policista. Scéna, v níž McKibbonovi vysvětluje, jak se dostal na Eichelbergerovu výplatní listinu, vrhá světlo na jeho motivace a pomáhá nám vcítit se do jeho situace.

Dieterleho přínos noirovému cyklu bude nejspíš vždy vnímán jako marginální. Což ovšem neznamená, že by jeho filmy noir - kromě The Turning Point se jedná o Dark City a The Accused - byly bez zajímavosti. Jen je třeba zbavit se falešných očekávání. 

Režie: William Dieterle
Produkce: Irving Asher (Paramount Pictures)
Scénář: Warren Duff; podle námětu Horace McCoye
Kamera: Lionel Lindon
Výprava: Hal Pereira, J. McMillan Johnson
Střih: George Tomasini
V hlavních rolích: William Holden, Edmond O'Brien, Alexis Smith, Tom Tully, Ed Begley a další

Distribuce: Paramount Pictures
Premiéra: 15. listopadu 1952

Odkazy

Žádné komentáře:

Okomentovat