Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

19. května 2011

Storm Warning (1951)

Storm Warning
USA, 1951, 93 min.

Taky máte radost, když objevíte absolutní noirovou pecku? Pokud ano, možná se před přečtením následujících řádků raději na Storm Warning nejprve podívejte, protože když nebudete vědět, do čeho jdete, osloví vás o to víc.

Když atraktivní modelka Marsha Mitchell (Ginger Rogers) projíždí při svých cestách za prací městečkem, kde žije její sestra, kterou již dva roky neviděla a která se nyní čerstvě vdala, rozhodne si zde udělat malou zastávku a navštívit ji. Ovšem hned poté, co v noci vystoupí uprostřed jižanského zapadákova z autobusu, je konfrontována s nepřátelskou atmosférou všech místních obyvatel, kteří se chovají nadmíru podivně, nervózně těkají pohledem z jednoho na druhého a sledují čas na hodinkách. 


Díky této excelentní expozici (viz video výše), v níž všechna světla ve městě uhasínají, zatímco Marsha kráčí ulicí, divák zdegenerovaný současným trendem postapokalyptických filmů čeká, že v následujících minutách přijde něco jako invaze mimozemšťanů či útok krvelačných zombie. Jsme ovšem na americkém Jihu počátku padesátých let, takže s větší pravděpodobností za rohem ulice hrdinku překvapí Ku Klux Klan s krutostí sobě vlastní lynčující nebohého člověka.


Tím však šokové situace pro Marshu nekončí - záhy, co se zabydlí u své těhotné sestry Lucy (Doris Day), se konečně seznamuje s jejím novomanželem Hankem (jako vždy úlisný Steve Cochran), odhalení jehož identity po všech předchozích indiciích jako diváci rovněž očekáváme s napětím. Takže když Hankova tvář konečně vystupuje ze stínu, naše obavy se naplní - společně s Marshou v něm poznáváme jednoho z vrahů Klanu, kteří nepříliš chytře uprostřed potemnělé ulici odhalili svou tvář.

Marshina návštěva sestry se tak stává živou noční můrou, kdy je nucena rozhodovat se mezi právem a spravedlností na jedné straně a pocitem zodpovědnosti nad sestřiným nenarozeným dítětem na straně druhé. Pod tíhou těchto okolností se u soudu rozhodne lhát, respektive stejně jako všichni zkorumpovaní občané městečka (kteří jsou evidentně všichni členy Klanu) zatajit a zamlžit rozhodující fakta. Tím však pro ni celá záležitost zdaleka nekončí...


Jak trefně poznamenal Eddie Muller v článku publikovaném na Film Noir of the Week, vztah mezi ústřední trojicí Marsha-Hank-Lucy upomene na Kazanovu Tramvaj do stanice Touha - Marsha pohrdá buranským  a násilnickým manželem své naivní a láskou poblázněné sestry, zatímco on ji bezostyšně uráží, přestože je jí evidentně fyzicky přitahován a v závěru se ji (stejně jako Stanley Blanche) dokonce pokusí znásilnit.


Jak dále Eddie Muller píše ve zmiňovaném článku, producent studia Warner Bros. Jerry Wald chtěl natočit snímek s hlubším společensko-politickým přesahem ve stylu Dmytrykova Křížového výslechu (Crossfire, 1947), který se zásadně dotýkal otázky antisemitismu. Proto jako scenáristu najal Richarda Brookse (kromě toho, že si brilantně zrežíroval vlastní scénáře k filmům Džungle před tabulí, Kočka na rozpálené plechové střeše, Elmer Gantry, Sladké ptáče mládí nebo Chladnokrevně, je podepsán pod scénáři filmů noir jako Brute Force, Key Largo, Mystery Street nebo Deadline - U.S.A.), jehož román The Brick Foxhole byl Křížovému výslechu předlohou, a dal ho dohromady s Danielem Fuchsem, který načrtl původní námět Storm Warning

I když je filmu co vytýkat z hlediska zpracovávaného tématu (proč lynčovaný člověk není černé pleti? atd.), jako celek funguje a odzbrojuje i teď, po šedesáti letech, rovněž také díky tomu, že se obloukem vyhýbá sladkobolnému a v tomto případě těžko uvěřitelnému happy-endu. Spíše než kvůli kontroverznímu tématu se však dnes "prodává" díky tváři Ronalda Reagana, který zde (jak jinak) hraje kladnou postavu bojovníka za právo a spravedlnost, který jde nebojácně proti spolčenému obyvatelstvu městečka. 


Síla filmu ovšem nespočívá jen ve vynikajících výkonech všech ústředních hereckých představitelů, ale také v poutavém scénáři, atmosferické hudbě, dynamické kameře a v neposlední řadě režii Stuarta Heislera, který rozhodně nepostrádal talent, byť na plné docenění svých kvalit stále ještě čeká. A já se toho mileráda ujmu, neboť Storm Warning je přesně tím typem filmu, který vás nadchne pro zhlédnutí režisérových dalších projektů.

Režie: Stuart Heisler
Produkce: Jerry Wald (Warner Bros. Pictures)
Scénář: Daniel Fuchs, Richard Brooks
Kamera: Carl E. Guthrie
Hudba: Daniele Amfitheatrof
Střih: Clarence Kolster
Výprava: Leo K. Kuter
Hraji: Ginger Rogers, Ronald Reagan, Doris Day, Steve Cochran, Hugh Sanders, Raymond Greenleaf, Gene Evans, Dabbs Greer a další

Distribuce: Warner Bros. Pictures
Premiéra: 17. ledna 1951

Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat