Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

1. února 2010

The Killer Is Loose (1956)

The Killer Is Loose
USA, 1956, 74 min.


Extrémně krátkozraký bankovní lupič Leon Poole (Wendell Corey) uprchne z vězení a prahne po jediném: pomstít se policejnímu detektivovi Samu Wagnerovi (Joseph Cotten), který jej nejen dostal za mříže, ale především (nešťastnou náhodou) zabil jeho manželku. Poole je zastáncem principu "oko za oko, zub za zub", proto se terčem jeho útoku má stát Wagnerova manželka Lila (Rhonda Fleming). 

Nedávno jsem tu psal o jiném Boetticherově noiru - Behind Locked Doors z roku 1948. O osm let mladší The Killer Is Loose je v podstatě jeho opakem, nejmarkantnější rozdíl je dobře ilustrován samotnými názvy obou snímků. Behind Locked Doors se odehrává v uzavřených, klaustrofobních prostorách sanatoria pro duševně nemocné a z toho vyplývá i jeho vizuální styl - expresivní svícení, kamera vyvolávající pocit stísněnosti, dramatické detaily apod. Název druhého noiru naopak implikuje volný prostor - a skutečně se odehrává převážně v exteriérech nasnímaných v reálných lokacích Los Angeles, čemuž se podřizuje i "realističtější" styl, očividně inspirovaný vlnou docu-noirů předešlých let. 


Vyprávění paralelně sleduje jak linii vyšetřování, která je kvůli bezkrevným postavám méně zajímavá (Cotten ani Flemingová nemají co hrát), tak počínání Poolea, které naopak díky hereckému výkonu Wendella Coreyho přitahuje divákovu pozornost a je hlavním (možná jediným) důvodem, proč film stojí za zhlédnutí. Především v závěru se totiž ukáže, že scénář byl postaven na hodně křehkých základech, jednání postav je často zcela nepochopitelné (Lila!) a posledních deset minut je čekání na vyvrcholení, které nepřijde. A ještě poslední poznámka - celá morální filozofie filmu se mi zdá trošku mimo - proč bych měl fandit člověku (detektiv Wagner; aspoň mám pocit, že se to po mně chce), který svojí vlastní chybou připravil o život nevinnou ženu? Tvůrci se tento problém snaží odehrát do outu tím, že i za její smrt obviní Poolea (řekl přece policii, že je doma sám) a ze všech sil se jej snaží vykreslit jako vyšinutého maniaka. To na mě ale neplatí :) 

Režie: Budd Boetticher
Produkce: Robert L. Jacks (Crown Productions)
Scénář: Harold Medford
Kamera: Lucien Ballard
Hudba: Lionel Newman
Střih: George Gitters
Výprava: Leslie Thomas
Hrají: Wendell Corey, Joseph Cotten, Rhonda Fleming, Alan Hale Jr., Michael Pate a další

Distribuce: United Artists
Premiéra: 2. března 1956

Odkazy

Žádné komentáře:

Okomentovat